Следващият ден си беше нормален работен ден и мостът към Европа (където са повечето работни места в града) беше прекроен така, че
едната лента от насрещното платно беше отцепена в нашата посока. Хванахме си отново метрото, където ми направи впечатление безупречната порядъчност на работния турчин. На ескалатора всички се строяват
чинно вдясно, за да може отляво който иска да тича нагоре по стълбите. Направо военна дисциплина! Показахме се над земята чак при
кулата Галата, където отново имаше безкрайна опашка от туристи. Много радикално е решен проблема с еднопосочните улици в тази част на града. Просто в една посока
металните шипове потъват в земята, а в другата посока ти
пукат най-безпощадно гумите! Много характерно за Истанбул са тематичните магазини по улиците. Примерно ето тази е
улицата с магазините за лампи. Дори има цели квартали, в които се продават само супер тясно специализирани стоки. Имаше една улица, пълна с магазина за подметки (да, само подметки) за обувки. Имаше цял квартал с
музикални инструменти. Странно, може би разчитат, че като ти трябва подметка, ще идеш на улицата с подметките, а като ти трябва копче, ще идеш на улицата с копчетата. Определено си имат някаква причина да е така, просто не я разбирам напълно. Както и да е, преминахме моста над Златния рог и се озовахме в
историческия център. Нагледахме се малко на
турско синьо, турско
шарено и т.н., след което въпреки
голямата опашка от туристи, решихме, че не може да сме отишли в Истанбул и да не сме видели Света София - най-голямата църква в Константинопол (столица на Византия), построена още през 537 година. Честно казано,
отвън сградата е доста по-внушителна, отколкото
отвътре, но като се сетя, че това е било център на християнството още преди 1500 години и някакси се изпълвам с респект, по-скоро пред годините, отколкото пред самата вяра... Само като погледна колко се е
изтъркал мрамора на централния вход (който стотици години е бил достъпен само за височайши особи и е бил забранен за простолюдието) и ми става ясно, какво страхотно средство за манипулация е религията, независимо коя точно религия. Последните 5-600 години църквата е била преустроена в джамия, като изящните позлатени мозайки са били
замазани и изрисувани с йероглифи. Доста варварско ми се стори отношението на тогавашната отоманска империя най-малкото към труда на хората, трудили се да направят
такова изящество. Как ли е въздействала толкова огромна и богато украсена сграда на хората преди 1500 години, които са живеели в сламени колибки?!? Ислямът повелява всички джамии да са насочени към Мекка, затова и някои компоненти (Михраб и Минбар май се казваха, нещо като олтар)
не са съосни с основните оси на църквата. Сградата е впечатляваща ... Точно отсреща, от другата страна на площада,
сякаш противопоставена на Света София, се намира така наречената синя джамия или по-правилно
джамията на Султан Ахмет. Тук не се влиза през огромен светъл портал, а през
ниска вратичка, която те принуждава да се поклониш по много примитивен начин.
Събуваш се, ако си жена се омотаваш
в шал, влизаш на пръсти по килима и чак вътре разбираш защо я наричат
синя джамия. Мюсюлманите си мият краката преди да влезнат в джамията, и честно казано разбирам напълно този обичай, защото при всички тези
туристически чорапи, вътре просто миришеше като в огромна обувка. Може би съм малко предубеден, но освен размерът на джамията и
красивите витражни стъкла, друго особено не ме впечатли. Имаше и молещи се хора, което поне вкарваше малко автентичност, ако не друго. След това се
обухме, разгледахме "докараните" от Египет
реликви и зърнахме мраморно море, в което като на задръстване изчакваха
стотици малки и големи кораби, които искаха да преминат през Босфора към Черно Море. В един малко по-забутан квартал попаднахме на доста напомнящи на нашите "
пловдивски къщи" сгради. Дали те са копирали от нас, или обратното... Дори играта на шах е представена като
религиозен конфликт в тази страна.
Пазарите в Истанбул определено бяха едно от най-впечатляващите места, в които попаднахме. Такава концентрация на
цветове,
котки, стоки и ориенталски дух няма къде другаде да срещнете, освен може би в султанските дворци, най-големият от които е
Топ Капъ. Опашката за билети (които не са от евтините, нещо от сорта на 20 лева на човек) беше огромна и почти ни отказа, но в едно кьоше зърнахме електронен автомат за билети и по този начин предредихме 200-300 японски и корейски туристи. Честно казано, на достатъчно дворци и тем подобни съм се нагледал вече, та чак толкова впечатлен не мога да съм, но най-интересни ми се сториха "
диван"-ът, където са били обсъждани важните османски политически въпроси и от където идва българският идиом "
диван чапраз" за безсмислено стоене пред публика, без особен смисъл от това.
Имаше оръжейна с много екземпляри на различни ятагани, но снимките бяха забранени и реших да се съобразя с това, защото охраната беше
значително по-модерно оборудвана от някогашните ни поробители. Знам, че Турция има една от най-големите армии в НАТО, но някакси "сигурност" не е първата мисъл в главата ми, когато мина покрай въоръжен до зъби войник на обществено място. В двореца имаше и съкровищница, в която имаше всякакви златни извращения, включително някакъв 84 каратов диамант с големината на портокал. Не мога да си изкривя душата, не съм типичния турист и разните му скъпоценности и забележителности не успяват да ме впечатлят особено. Интересно ми беше да видя обаче структурата на двореца, която определено се отличаваше от тази на европейските замъци. От първия двор се влиза във втори двор, след това в трети двор и отделните сгради са по периметъра на тези дворове ... реално погледнато, животът в двореца е кипял в дворовете, на открито, а не зад дебелите каменни стени, както е в европейските замъци. Няма начин, щом
розите им цъфтят през януари, представяйте си за каква жега става дума през лятото.
Набързо се пренаситихме от туристическите атракции и отново хванахме
улиците за ушите.
Дюнерджийниците са буквално на всеки ъгъл и просто трябваше да
опитаме за какво става дума. Много характерно е причакването на туриста и вербалното му обработване в посока изхарчване на някоя друга турска лира. Пред всяко ресторантче или дюкянче стой един зареден турчин, фиксира те, тръгва усмихнат към теб и започва да ти приказва на някой популярен език - английски, руски, италиански, дори и български. Доста са настойчиви, а понякога дори започват да ти разказват някаква история, само и само да си задържиш вниманието поне за няколко секунди върху него. Затова, най-ефективното противодействие е небрежното завъртане на глава в противоположната посока...
На доста места в града срещнахме универсални
станции за зареждане на GSM-и. Пускаш една лира и си зареждаш GSM-а. Тъпотия, според мен...
Капалъ чарши (покрит пазар) е най-големият им пазар, прилича на нещо като Илиянци в София, но вместо китайската атмосфера, преобладава
ориенталската, но
навалицата е на ниво. Характерно за пазарите е, че на всеки 20тина сергии се пада по една
турска чайна. Единият прави чая, а другият се разхожда по сергиите с
една табличка и предлага по-скоро на продавачите, отколкото на клиентите. Много го тачат
този чай...
На свечеряване решихме да се върнем в квартала на хазяите ни по алтернативен маршрут, преминавайки
ПОД Босфора, благодарение на новооткритото метро, минаващо под дъното на канала. Изникнахме отново в азиатската част на града по тъмно, където джамиите бяха на
още по-гъсто. Натъкнахме се на друг интересен факт. Алкохолът не е точно забранен, но притеснени от бдителността на Аллах, турците ти продават кенче бира, само
увито във вестник. Разбира се, при така поставената ситуация, не върви да седнеш на пейката и да си отвориш бирата, така че си гушкаш кръстословицата под мишка и първата глътка я отпиваш чак
вкъщи, на закрито. По улиците, независимо в колко пропаднали квартали се мотахме, не срещнахме нито един пиян човек. В София, пък дори и в Европа, доста често се срещат клошари с неприятен мирис и приповдигнато настроение. Вероятно това се дължи предимно на религията, но влезнахме в един супермаркет и установихме, че половин литър турска ракия е на цена от около 30 лева, а 700мл уиски е над 70 лева. Иначе нашата вечер приключи с традиционна манджа с
нахут и телешко месо.
На следващата сутрин използвахме още една от възможностите, които предлага истанбулският градски транспорт -
корабче по Босфора за 1,50 лева. На палубата закусихме по един стабилен
бюрек, който се оказа доста вкусна вариация на тема "
баница", докато минавахме покрай хубавите
крайбрежни къщи и
вили. Направи ни впечатление, че във водата имаше
страшно много медузи, но по-неочаквано беше да видим цяло стадо
делфини. Мислех си, че заради усиления трафик на кораби по Босфора, едва ли ще видим на живо делфини, но явно наистина има страшно много риба в този проток. След като минахме
под южния мост, се откри гледка към друг голям султански дворец -
Долма Бахче и дружно решихме, че вътре едва ли ще видим нещо кой знае колко по-различно от това, което бяхме видели вече в Топ Капъ. Минахме и покрай изкуствено създаденото островче по средата на Босфора, където е разположен така важния за корабите
фар. Приближавайки се към европейския бряг си харесахме в далечината най-голямата джамия в Истанбул -
Сюлеймание (джамията на султан Сюлейман Великолепний) и решихме да стигнем до нея по времето на най-голямата от всички - петъчната - молитва. Първо обаче решихме да обърнем заслуженото внимание на християнството и се опитахме да посетим единствената
изцяло желязна православна църква Свети Стефан, кръстена в името на княз Стефан Богориди (българин, съветник на султана). Уникалната по своята конструкция църква се намира на брега на залива "Златния рог", но в момента е в реставрация - малко е ръждясала за последните близо 120 години. Тази църква се намира в
полите на може би най-важната сграда за православното християнство - Вселенската патриаршия, където е официалното седалище на Негово Всесветейшество Вселенския Патриарх Вартоломей I, който е аналогът на папата за православието...
Самата сграда на мен лично много ми хареса от архитектурна гледна точка. Ситуирана е близо до водата, на много стръмен
хълм, но същевременно в близост се намира и една от 2944-те активни джамии в Истанбул (в цяла Турция има над 82 000 джамии). Кварталът е бивш аристократичен, но сега изключително
западнал с много
изтърбушени сгради, разбира се още повече
котки и
муцуни. Дори по-парадоксален е кварталът зад Вселенската патриаршия, който е населен с
най-радикално облечените от всички срещани от нас
туркини и
турчета. Жителите тук явно не признават въведената през 20те години на миналия век реформа на писмеността (преминаване към латинската азбука), защото имената на улиците изглеждаха
така, а междучасията в училищата се прекарват в
училищната джамия. Просто няма на света друго място, в което да видиш толкова
много луканки и да си 100% сигурен, че в тях няма нито един грам свинско месце.
Но и тук не липсват
турския чай и характерните за района
броеници. И точно в този момент се случи най-неочакваното нещо ... на една от
сергиите с вехтории попаднахме на най-абсурдната за това място
книга!!! Ех, този Истанбул! Как да не ти
оправи настроението?
Пристигнахме в двора на най-голямата джамия в столицата -
Сюлеймание, точно когато хората се събираха за основната петъчна молитва. В петък от 12 до 14 часа целият град се стича в джамиите за молитва. Всякакви хора ... продавачи, студенти, бизнесмени, политици (забележете, 99% от молещите са мъже) ... напускат работните си места,
измиват краката и ушите си на предвидените за това места в двора на джамията, слушат внимателно какво им говори имамът (той наистина говори нещо, явно смислено, и в този момент изключително много ме беше яд, че не можех да разбера какво точно казва), след което всички сядат "
по турски" и се молят с лице към Мекка, Саудитска Арабия. Ние през това време свършихме едно светско, но много важно нещо - хапнахме вкусно по една традиционна
турска манджа. Интересно беше, че в течене на повече от половин час наблюдавахме как от Сюлеймание излизат
не знам колко хиляди хора... след което се
събухме и влязохме в
храма. Подът тук е недвусмислено
разграфен, като
за жените е отредено едно миниатюрно ъгълче в тъча. Като цяло,
тази джамия ми хареса повече от прехвалената Синя Джамия.
Продължихме разходката през пазарите, пълни с
усмихнати хора и кафенета с наргилета, които се познаваха по
огнищата пред тях. Повозихме се и на
второто по старост метро в света построено през 1875 година (след метрото в Лондон, 1863). Значи какво се получава ... ние готвим априлско въстания, а турците режат лентички на
метро... Ние за пръв път режем лентичка на метрото в София "само" 123 години по-късно. "Tunel"-ът - така наричат тук метрото - ни изведе в квартал Пера, който е един от най-оживените. Спряхме се за малко да послушаме
уличните музиканти, които бяха събрали "навалица като у Пловдив на металика". Малко странно ми се стори, че в Истанбул наистина има прекалено много запуснати сгради. Това само усложнява проблема с тъпканицата в града. Нагледахме се на всякакви парадокси, но
построена в полусрутена сграда къща, която от своя страна явно след това също е изоставена е вече прекалено. Пихме по един хубав
сок от нар, снимахме по някоя друга
хубава туркиня. Всъщност, хубавите жени изобщо не се оказаха рядкост, честно казано не очаквах да видя толкова много хубавици в тази страна. Вярно, че
мащабите при 16 000 000 души са съвсем различни де...
Та ... уморени от гореспоменатия мащаб, решихме да си взимаме
градския транспорт към вкъщи и оставихме всички тези векове история
зад себе си, минавайки под
южния мост и насочвайки се към брега на Азия. На корабчето събрахме още малко сили и решихме да слезем и да се поразходим още малко в някой
произволен азиатски квартал. Хапнахме по един
телешки дюнер, а от покрива на дюнерджийницата метнахме по един поглед
назад към Европа. Въпреки, че беше телешко, месото ни даде нови сили и решихме да се разходим в този напълно непознат жилищен квартал. Започна усилено да се стъмнява и по едно време в средата на някаква тъмна безлюдна уличка ни хвана неистово неописуемо шубе. И понеже трябваше да проявя мъжество в тази ситуация си наложих една мисъл в главата: "Реално погледнато никой турчин или мюсюлманин никога не ми е направил нещо лошо. Тия глупости, дето ни ги показват по телевизията само насаждат излишна (или пък точно обратното - целена) параноя в редовия европеец/американец. Реално погледнато, вероятността да те нападне пиян турчин с нож в истанбулски квартал е дори по-малка от това да те нападне пиян българин в софийски квартал, защото пияни турци по улиците ние така и не видяхме никъде." С тази мисъл и малко кураж се разходихме още половин час из тъмните улички, надничахме през прозорците ... но чак толкова смелост, че да извадя фотоапарата от под якето не събрах!
После си хванахме автобусчето и се прибрахме на "сигурно" при немските ни хазяи.
На следващата сутрин
събрахме багажа, натоварихме го
в колата и по време на прощалната закуска с нашите истанбулски приятели Клаус и Ане-Мари си набелязахме още две краткосрочни цели за деня.
Първата беше да понапазаруваме в някой турски
супермаркет. Напазарувахме си
салатен сос от нар и разни други характерни неща. Направи ми впечатление, че алкохолният щанд е
добре зареден, изключително безлюден и адски скъп - един литър червен Smirnoff беше 60 лева.
Втората цел за деня беше терасата на покрива на най-високият небостъргач в Истанбул - Сапфир,
най-вдясно на снимката. Като
архитекура не можа особено много да ни впечатли, но след като се качихме на 54тия етаж и на 238мия метър пред нас, въпреки мъглата, се откри една
безкрайна градска гледка. В близък план осъзнахме на колко
много по-високо се намираме от другите небостъргачи около нас, а в далечен план се виждаше колко
много повече история е написана в този град, отколкото в цяла България. След като отново слязохме на магистралата, покарахме още 50км преди да стигнем края на града (имайте предвид, че Сапфир е някъде по средата на града) и окончателно се насочихме към крайната си цел за деня - столицата на
Родината. Е ... не можахме да не почакаме бързите и сръчни български граничари около час и половина на границата, но ядът беше само временен, защото знаехме, че вкъщи ни чакаше така жадуваната "
нейно Величество - Свинската Пържола".
В заключение мога да кажа, че Истанбул определено е най-близкото място до България, което може да предложи толкова различна култура и то в такъв огромен мащаб. Пътят отнема 5-7 часа, в зависимост от натовареността на граничния пункт Капитан Андреево и движението в самия Истанбул. Настилката е отлична както в Турция, така и в България. Изминахме общо 1229км с около 60 литра (160 лева), което е среден разход 4,8 л/100км.
Утре заминаваме с Lodgy-то за Виена, за да повторим част от маршрута на Ориент Експрес!