Здравейте отново,
Интересно ми беше да видя как ще реагирате на снимките!
Време е вече малко да ви обясня ситуацията:
Гумите и джантите не съм ги купил. Те са на един приятел, който има BMW E30 320iS (който е ценител, ще знае за какво става дума). На това BMW, разбира се джантите стоят много по-хубаво от на Dacia-та:
Преди няколко месеца за това BMW бяха поръчани и доставени американски бутала, спортни разпределителни валове, прави се глава и какво ли още не, НО се пропусна да се сложат маслени пръскалки под буталата, което след едно по-сериозно каране доведе до прегряване на буталния болт на втори цилиндър и съответно до надиране на цилиндровия блок. Та BMW-то така и така си стои в бокса, а джантите така и така са 4х100 - решихме да видим как ще стоят на моята Dacia и ги покарах 400км.
Всъщност се оказва, че оригиналните гуми на Dacia-та са с диаметър 622мм, а тези 17ки са с диаметър 604мм, тоест 17ките се оказаха по-ниски с 18мм от стандартните Dacia-колела, съответно колата беше с 9мм по-ниска от стандартната и височина. Това разбира се се отрази на разстоянието от гумата до калника, което беше колкото от Земята до Луната - това единствено доста загрозяваше гледката.
Определено по-широките гуми и по-ниския профил водят до доста по-стабилно поведение на пътя в завой и при неравности. Въпреки, че гумите бяха напомпани на 2,6bar (поради загатнатата от freelanders причина), колата преминаваше доста меко през дупките, поради по-голямата контактна площ.
Заради ширината на джантата (7,5 инча) и по-малкото ЕТ (38 -> стандартното е
ET43) се получи очаквания ефект на по-силно изразено следване на наклона на пътя -> когато пътя има наклон наляво, колата завива сама наляво. Поради същата причина при излизане от завой, воланът се изправя от самосебе си с доста по-голяма сила. Самоволното завиване на волана при преминаване през дупки или при качване на бордюр също се засилва от по-малкото ET -> джантите са изнесени по-навън.
Специално за вас (и най-вече заради мен) помолих един приятел (Марин) да снимаме Dacia-та с неговия професионален фотоапарат. Ето
албумчето със снимките, а който иска да ги види с по-добро качество, може да изтегли
този архив (45MB) или просто да ги разгледа
тук.
В четвъртък ходихме до Пловдив на
концерт на Белослава и след 400 навъртяни километри днес върнах джантите на собственика им. Ето малко
снимки от процеса.
Не смятам да правя какъвто и да било тунинг по колата, нито джанти, нито ауспуси, още по-малко затъмняване на прозорци и най-малко чип-тунинги. Купих колата с единствената цел да се придвижвам евтино от А до Б. Поле за тунинг-изяви имам на два фронта - Лада 21053 и Peugeot 205 1,9 GTI.
Все пак няколко човека попитаха колко пари би излезнало да се оборудва Sandero-то с тези джанти и гуми. Джантите са доста стар модел (но с непреходен дизайн), така че успях да ги намеря за по 250 лева на бройка - 1000 лева джантите. Гумите са от високия спортен клас, а и размера е малко странен - по 300 лева на бройка - още 1200 лева за гуми. Общо 2200 лева би трябвало да ви стигнат. Оригиналните болтове пасват на тези джанти, но както отбеляза колегата bogich, ще са нужни поне два комплекта сектретни болтове - оригиналните на Renault са по 104 лева за 4 броя.
Та така, стига толкова дизайнерска дейност, да се върнем на научните експерименти. След 1130км най-накрая ми свърши и този (4ти) резервоар. Сега вече сигурно ще ме сметнете за луд, и може би не съвсем без право, но ще ви обясня какво точно замерване направих (следващите редове не се препоръчват за хора със слаби сърца):
Изчаках да стане късно през нощта, за да не направя задръстване на
бензиностанцията.
Проверих колко литра гориво са останали в резервоара чрез диагностичния тест на комбиинтрумента - бяха останали
3 литра. (Държа да отбележа, че на няколко пъти показанието се промени на
2 литра, така че приемаме, че реално е имало около 2,7 литра в резервоара, преди да започна да зареждам.)
Сипах точно
1 литър дизел и отново проверих количеството в резервоара, което се беше променило на
4 литра.
След това сипах
още 1 литър (общо два дотук) - количеството в резервоара стана
5 литра. Дотук няма нищо странно
3 +
2 =
5, нали така?
Обаче! Сипах
още един литър (общо три дотук) - количеството в резервоара стана
7 литра. Ха сега де -
3 +
3 =
7 - как ви се струва?
Сипах
още 1 литър (общо четири дотук) - количеството в резервоара стана
8 литра, 3 + 4 = 8, добре ... разликата засега е само един литър.
Сипах
още 1 литър (общо пет дотук) - количеството в резервоара стана
10 литра, хайде още един литър в повече ни отчете нивомера в резервоара.
3 +
5 =
10.
Сипах
още 1 литър (общо шест дотук) - количеството в резервоара стана
10 литра. Добре, крачка назад към по-коректно показание -
3 +
6 =
10.
Сипах
още 1 литър (общо седем дотук) - количеството в резервоара стана
12 литра. На 7 литра разлика от два литра - не е малко.
Сипах
още 1 литър (общо осем дотук) - количеството в резервоара стана
13 литра.
Сипах
още 1 литър (общо девет дотук) - количеството в резервоара стана
15 литра. Още един литър отчетен вповече от нивомера в резервоара.
3 +
9 =
15. За 9 сипани литра, имаме 3 отчетени вповече литра.
Сипах
още 1 литър (общо 10 дотук) - количеството в резервоара стана
16 литра.
Тук вече приятелката ми започна да се изнервя, а и вече бяхме прекарали над 10 минути до бензино-колонката.
Сипах
още 5 литра (общо 15 дотук) - количеството в резервоара стана
21 литра. Много добре, за тези 5 литра нямаме грешка в отчитането.
Сипах
още 5 литра (общо 20 дотук) - количеството в резервоара стана
27 литра. Тук нивомерът в резервоара отново отчете един литър вповече.
3 +
20 =
27. Натрупаната грешка за 20 литра е вече 4 литра.
Сипах
още 5 литра (общо 25 дотук)- количеството в резервоара стана
32 литра. Бинго - този път нивомера се справи успешно със смятането.
Сипах
още 5 литра (общо 30 дотук) - количеството в резервоара стана
37 литра. Отново имаме правилен отговор.
Сипах
още 5 литра (общо 35 дотук) - количеството в резервоара стана
44 литра. Човек да не го похвали този нивомер - този път за 5 литра отчете цели 2 литра вповече.
3 +
35 =
44. След 35 сипани литра, нивомерът отчита, че са сипани 41 литра - грешката дотук е 6 литра в плюс.
Тъй като оставаха още само няколко литра до максималното показание на нивомера (50 литра), реших отново да мина на по-малка стъпка.
Сипах
още 1 литър (общо 36 дотук) - количеството в резервоара стана
45 литра. Чудесно.
Сипах
още 1 литър (общо 37 дотук) - количеството в резервоара стана
47 литра. Още един литър в плюс - след сипани 37 литра, нивомера отчита 44 литра вповече - грешката вече е 7 литра.
Сипах
още 1 литър (общо 38 дотук) - количеството в резервоара стана
47 литра. Добре - разликата се намалява отново на 6 литра вповече.
Сипах
още 1 литър (общо 39 дотук) - количеството в резервоара стана
48 литра.
Сипах
още 1 литър (общо 40 дотук) - количеството в резервоара стана
50 литра. Това са още 2 литра в плюс.
Тъй като 50 литра е максималното показание на нивомера в резервоара - в този момент
преустанових безумието, което ми отне 22 минути.
Равносметката е следната. Преди да заредя, в резервоара имах
3 литра гориво. След като заредих
40 литра гориво би следвало нивомерът да покаже, че в резервоара има 43 литра, но той показва
50 налични литра гориво. Това е една разлика от 7 литра на 40 литра, което е грешка от +17,5%. Доста юнашки допуск, но все пак: 1. този диагностичен тест не е предвиден за широката публика; 2. бензино-колонките се тарират всяка седмица, но и те имат своя допуск; 3. колата ще изхарчи точно толкова гориво, колкото и сипеш, независимо колко сметки си направил преди или след това.
Хубавото сега е, че аз знам, че в резервоара ми има 43 литра гориво, като едновременно с това знам, че колата си мисли, че има 50 литра гориво. Още по-хубавото е, че сега мога да следя разликата в показанията за изразходваното гориво (стандартна функция на дисплея - така и не мога да разбера от къде се изчислява тази информация) и наличното гориво в резервоара. Най-хубавото пък е, че когато изразходвам 1 литър гориво, би трябвало наличното гориво в резервоара да стане 49 литра. Разбира се, вече имам наблюдения и върху това, но засега ще ви лиша от тази информация, защото е силно вероятно някой от вас да ме предаде на по-компетенти органи или клиники.
Ето сметките за миналия резервоар, ако някой все пак проявява интерес.
Тези експерименти могат да бъдат опасни за Вас и хората около Вас. Възможни последствия биха били: Изгонване от вкъщи. Зарязване от любимия Ви човек. Загуба на време. Затъпяване.
Please, don't try this at home.
Sandero-то днес стана на
4444км и 3 месеца