Аз не съм точно от това поколение, но баща ми си е играл със съседските деца на индианци и викинги. Това много е развивало въображението на тогавашната младеж. Понеже моето поколение подлага всичко под въпрос, а и все пак има тази възможност, реших, че няма защо да си напрягам бедното въображение и да си създам може би лъжовен образ на викингите в главата си, а просто запалих
чисто новата Dacia Lodgy и отидохме в Норвегия при викингите, за сверка! Може би някой ден ще проверя и как е положението с индианците - просто чакам Dacia да произведе подходящия модел.
Преди около половин век баща ми си е играл пред блока с Вали, но тогава никой не е знаел, че това един истински бъдещ Викинг. Вече от повече от 20 години Вали живее в Норвегия със семейството си и преподава и изследва някакви сложни лингвистични науки в
Норвежкия Университет за Наука и Технологии в Трондхайм. Всяко лято семейство Вълчанови пътува в едно Volvo от Норвегия през цяла Европа до България. и всеки път разказват много интересни неща за пътуването и мен всеки път ме е яд, че въртя километри на колата си все по едни и същи пътища в София (сигурно съм минал по бул. България поне 1500 пъти със Sandero-то). Разбира се, като всички гостоприемни българи, Вали и Мила канят приятелите си да ги посетят в Норвегия, но дали са очаквали някой да се вдигне на 3500км от София с колата и да им се изтресе за една седмица... Ние, и особено аз, имаме известен опит с дестинации на разстояние не повече от 1500км от София -
Флоренция 2010 by Sandero,
Кападокия 2011 by Sandero,
Милано 2012 by MCV,
Сицилия 2012 by Sandero - са само част от интересните места, до които успяхме да стигнем благодарение на 1,5 dCi. Поканата за Норвегия отдавна стоеше на дневен ред, очаквахме просто знак от съдбата. На 20.05.2013 се появи и той -> Dacia Lodgy Laureate 1,5 dCi 110hp, все едно произведен да ни придружи до Норвегия. Не и без ценните съвети на Вали (все пак е минавал по маршрута повече от 20 пъти) започнахме подготовката за грандиозното пътуване. Бърза справка с Google Maps показва, че най-прекият (като разстояние и време) път от София до Трондхайм е София->Сърбия->Белград->Унгария->Будапеща->Словакия->Братислава->Чехия->Прага->Германия->Берлин->Хамбург->ферибот->Дания->Копенхаген->Швеция->Малмьо->Гьотеборг->Норвегия->Осло->Трондхайм. Звучи внушително, и понеже наистина е, решихме, че искаме да стигнем възможно най-бързо до по-непознатата част от Европа, а именно - Дания. От София до Дания има 2100км, което не изплаши душите наши, пък за Lodgy-то въобще и не сме се съмнявали. Принципно съм човек на реда и правилата, но не обичам да си правя прекалено стриктен план, защото имам склонността да се вманиачавам в изпълнението му. Подготовката за пътуването включваше няколко неща, които могат да се преброят на пръстите на едната ми ръка: 1. Запазихме за една седмица типична норвежка къща на брега на ледниково езеро до Трондхайм; 2. Запазихме по една нощувка в Путгарден (най-северната точка на Германия преди преминаване в Дания с ферибот, на около 2100км от София) и в Осло (на около 900км от Путгарден); 3. По една разширена медицинска застраховка на всички пътници и една застраховка автоасистанс за Lodgy-то; 4. Регистрация на регистрационния номер на Lodgy-то към дебитната ми карта в системата за пътни такси в Норвегия; 5. Много пари в няколко дебитни карти; 6. (нямам шест пръста на ръката
) Добро настроение и изследователски дух!
На 16.08.2013 (петък), в края на работния ден, към 17:30 пред Балкан Стар се събра
бойната група пътешественици - Таня, аз, майка ми и баща ми. Заредихме празния резервоар на Lodgy-то и съзнавайки, че ще се върнем в София след повече от 8000 навъртяни километра, потеглихме по маршрута на първия етап - София, България -> Путгарден, Германия (2100км). Почти всеки изминат километър се записваше от телефона на Таня и нанасяше в сайта на endomondo. Максималната дистанция за един трак е 1000км (не са се сетили програмистчетата, че може да има и по-луди хора на този свят), затова първият етап от пътуването ни се вмести в три трака - хаха. Ако се вгледате внимателно в
първия трак, ще видите, че еуфорията ни от предстоящото пътуване беше небрежно попарена още на
Калотина, където заедно с около
300-400 гастарбайтери прекарахме час и 45 минути. Малко кофти старт, защото все пак трябваше да пристигнем в някакво смислено време на деня в хотелчето в Путгарден, което все още беше на 2050км от нас. Реално напуснахме родината в 20:00 часа, но оставащия път все още си беше 2050км. За да стигнем навреме, трябваше да ги минем за 24 часа. Реших, че 140км/ч е приемливо превишаване на максималната скорост предвид че им оставихме общо 12 евро за пътни такси (в Сърбия е 120км/ч на магистрала) и след 4 часа бяхме на 5км преди сърбо-унгарската граница. Благодарение на нашите приятели - гастарбайтерите - влезнахме в Унгария след още 5 часа. Да, спряхме в задръстването в 00:00 часа, аз легнах да спя на задната седалка, а баща ми ме събуди в 5:00, за да си дам личната карта на унгарския милиционер скапан. Така за 12 часа бяхме изминали по-малко от 600км. Оставихме 14 евро (всички пътни такси плащахме с дебитната ми карта) за винетка в някаква будка и сега вече имахме само около 15 часа за следващите 1500км до Путгарден, което ... звучеше като недостатъчно, но Lodgy-то ни опроверга! Пътят ни в Унгария минаваше на 2км от завода на Mercedes-Benz за новите A-, B- и CLA-класи (както знаете, в новата A-класа се монтира двигател на Renault 1,5 dCi) и просто нямаше начин да не се отбием към
Кечкемет. Първото нещо, което видяхме след отбивката, въпреки ранния час, разбира се беше
пълен автовоз с продукцията на завода. Понеже бързахме, решихме да обиколим най-модерния завод на
Mercedes-Benz отвън. Винаги са ме впечатлявали мащабите на производството на тази скъпа техника - средната цена на една такава кола е 35000 Euro - можете ли да преброите колко по 35 000 Euro има
тук? Красивият
изгрев в компанията на Lodgy-то засили любовта на групата към
скъпата марка.
Lodgy-то има една малко недомислена функция - ограничител на скоростта. Можеш да заложиш каква да бъде максималната скорост на автомобила в граници от 30км/ч до 210км/ч (по-късно ще разберете, че тези 210км/ч са малко пресилени). Настроих
ограничителя на 140км/ч и "газ до дупка". Неудобно е, че трябва непрекъснато да си държиш крака на педала на газта, за разлика от при темпомата, но поне не трябва да се напрягаш да регулираш скоростта по нанагорнища и нанадолнища - това си е важно при преходи от по 2100км.
Тъй като резервоарът на Lodgy-то е по-малък от този на всички познати ми модели на Dacia, то успява да изминава едва около 700-750км с един резервоар (за справка, Sandero-то си прави 1100км с един резервоар без прекомерни напъни), затова в Унгария заредихме още един пълен резервоар на OMV. 16 часа и 1000км след като бяхме потеглили от София, преминахме на словашка територия и малко по-късно превключихме към
втория трак. Освен, че оставихме 10 евро за винетка, малкото, което видяхме от тази държава ни впечатли положително. Определено е по-подредена, чиста и ... европейска от южната си съседка. Около Братислава започнаха да се мяркат примери за характерната за тази част на Европа симбиоза от
дворци и
модернистична инфраструктура. 100те километра в Словакия бързо отшумяхме и навлезнахме в Чехия. Винетката тук е 12 евро, но
качеството на чешката магистрална настилка е доста по ниско от същото в Словакия. В Чехия заредихме отново пълен резервоар, като цената от близо 3 лева за литър ни се стори малко прекалена, но явно тук са прихванали модата горивото на бензиностанции на автомагистралите да е значително по-скъпо. За сметка на това в Чехия се сблъскахме с друга мода, която се оказа много характерна за цяла Европа. Всички знаем, че в Европа се карат много велосипеди, но не съм очаквал да видя толкова много автомобили с накачулени на тях по всевъзможен начин по един, два, три, та дори по четири
велосипеда. Без да преувеличавам, от Чехия нататък по магистралите всяка 10та кола имаше по едно безмоторно возило на тавана или на задния си капак. Друга често срещана гледка през цялото ни пътуване бяха
прилежно навитите бали сено - на много такива пасторални гледки попаднахме.
Прага малко ни стресна с мащабите и засиления си трафик, та изтървах една отбивка, но се оправихме - все пак бяхме с две навигации,
оригналната и традиционната, които бяха с еднакъв софтуер и карти и работеха в абсолютна хармония! Българските автомобили са рядкост и не съм пропуснал да поздравя нито една, като например това
разградско тунинговано BMW по околовръстното на Прага. В Чехия си припомнихме за
софийските трамваи, или по-точно казано обратното, но имаше и други
познати и характерни неща.
Ето така изглежда
границата между Чехия и Германия, която преминахме със 140км/ч. Леле като се сетя колко киснахме между Сърбия и Унгария и колко неусетно минахме от Чехия в Германия ... В Германия
ограничението от 130км/ч на магистралите е само препоръчително, но за сметка на това няма никакви пътни такси, а магистралите са най-хубави от навсякъде - това не е мит. Посрещнаха ни подобаващо с тяхната
педантичност, точност и
Lodgy-та, и
Lodgy-та. Тук вече си личеше, че обществото се е развило и е надскочило себе си - нерядко над магистралите минаваха едно
мостове, чиято цел е през тях да преминават диви животни, за да не се нарушава прекалено ареала и възможностите им за миграция. 22 часа и 1600км след тръгването ни от София минахме покрай Берлин. Времето се поскофти, все пак всичките тези 1600км сме ги карали на север. След още 4 часа движение на северозапад, отново ни свърши горивото (заредихме сигурно най-скъпия дизел в Германия на една бензиностанция Esso, не знам как я уцелихме баш нея) и преминахме границата на възможностите на втория трак, тоест бяхме минали повече от 2000км за този ден. На
третото тракче се вижда как акостираме на самия северен бряг на Германия, на едва 6-7км по вода от Дания. Това всъщност е Балтийско море, което е някакъв огромен залив. Моретата на север не са като нашите морета и честно казано не ми харесаха безкрайно много, както си представях. Бреговете тук приличат на нашите блата -
морската вода мие тревата на брега. Има си своя чар, но нито цвета на водата, нито брега може да стъпи на гръцката красота. Лично мое мнение. Все пак
тектониката тук е подобна на датската, тоест най-високият връх наоколо е 172 метра над морето, а най-високата точка е пилона на един от мостовете, по които минахме няколко дни по-късно - 254 метра. Няма стръмни брегове, но за сметка на това има приливи и отливи, а отливът е нищо повече от ... кал/тиня. Поради равността на терена успоредно на морския бряг е пълно с
малки и плитки езерца. В Путгарден пристигнахме към 20 часа вечерта. Това са около 27 часа път или 20 часа движение (като извадим 2+5 часа висене на границите с гастарбайтерите) за точно 2064,6 километра. Изразходвали бяхме
131,8 литра гориво, това прави среден разход от
6,3 л/100км, което за този голям автомобил, с четири човека (баща ми е 150кг), безумно много багаж (колата беше доста клекнала отзад) и движение с постоянни 2500 об/мин или 140км/ч на шеста предавка (средната скорост за цялото пътуване е
99,8км/ч с пълзенето по границите) смятам е съвсем нормално постижение. Не знам
колко насекоми унищожихме за тези 2064км, но въпреки че винаги съм знаел, че нашите български бензиностанции са си най-удобните и комфортните, за пореден път се убедих в това. В повечето бензиностанции по Европа (независимо дали става дума за северна, централна, западна или Гърция) въобще няма кой да те обслужи (освен на касата, но и това липсва още по на север), но е рядкост да намериш кофа с гъба за миене на стъкла (разбира се сам ще трябва да си измиеш стъклото, ако имаш този късмет), а това в кофата да има освен вода и някакъв препарат е направо лукс. Изчислихме, че ако нито веднъж за цялото пътуване от 8500км не бяхме чистили челното стъкло, със сигурност накрая просто абсолютно нищо нямаше да се вижда през него. Важното е, че пристигнахме в най-северната точка на Германия
по светло (тук светлото е до малко по-късно, отколкото в България), настанихме се в хотелчето, разгледахме това малко
курортно поселение Путгарден, пълно с
миниатюрни ваканционни къщички, които се отдават под наем на многобройните немски семейства, които пък от своя страна въобще не ми е ясно какво му харесват на
това крайбрежие. Напълно ги разбирам защо идват в
Слънчев Бряг. Немецът на родна почва почива по по-различен от нас начин и в курортите въобще не е толкова пълно с кръчми, но нашият нюх ни отведе в ресторантчето на близкия къмпинг. Този вид почивка като чели е най-разпространеният в Германия. Пълно е с каравани и къмпинги навсякъде.
Хапнахме обилно за 65 евро, скъпо е за нашия стандарт - по моя преценка, в курортно селище в България, такава вечеря щеше да излезе около 60-70 лева, тоест разликата не е чак в пъти и в никакъв случай не бива да не пътувате, защото си мислите, че не можете да си го позволите. Щом в България сме склонни да дадем по 10-15 лева на човек в кръчмата, заслужава си да се дадат два пъти повече, за да се види и усети как живеят хората в другите страни.
Свечери се и доста уморени полегнахме.
На сутринта (това вече е неделя, 18.08.2013) към 7 часа се натоварихме на ферибота от Путгарден, Германия за Рьодби, Дания. Организацията е уникална, влизаш си в твоето
коридорче за Рьодби, плащаш 87 евро с дебитната карта, твоето си коридорче те отвежда
по едно мостче към ферибота, който на всеки 20 минути пристига и заминава, оставяш
колата на долната палуба и потегляш с 25км/ч към
Дания. Корабът е като
малко село, има си всички
екстри. Първото нещо, което те посреща в Дания са
безбройните електроветрогенератори, след това
напускаш ферибота и ...
те завалява дъжд. Отвратително е времето в тази част на Европа. Сигурно именно това постоянно чувство, че всеки момент може да завали, е направило хората тук толкова добре организирани. Както и да е -
Копенхаген е на 200км пред нас. Това щеше да е първата ни туристическа дестинация и много се вълнувахме, въпреки постоянно работещите чистачки. Тук една вметка за чистачките на Lodgy-то: Всички знаете как старите модели събират вода с лявата чистачка, която не се обира от дясната чистачка и в резултат на това точно пред очите ви се стича една вадичка. Тошко (
Manowar) духовито беше нарекъл това недоразумение 'капчук". Ами доста неприятно е да видиш, че при новият модел Lodgy, инженерите са се опитали да направят нещо, има променена геометрия на рамото на дясната чистачка, самата чистачка е под наклон и е по-малка и ... пак има капчук. Да хванат да си го оправят това най-накрая! А маха! Та ... по пътя към Копенхаген срещнахме голямо количество от прословутите
датски вятърни мелници. Точно като на картинките в списанията са - само дето в реалността нон-стоп вали. Магистралите в Дания са по-тесни и ограничени
до 110км/ч. Предвид, че до Осло имахме още 900км, а искахме да разгледаме Копенхаген ... ползвах тактиката "намери някой бърз местен и карай след него", така че и тук се движех с 140км/ч. Стигнахме в Копенхаген към 10 часа (
справка трака) и заварихме състезанието Iron Man, което беше блокирало и без това труднодостъпния с автомобил,
опасан с канали град. Загубихме се няколко пъти заради блокираните от
състезателни велосипеди улици, но накрая
стигнахме центъра, където оставихме майка ми и баща ми на волна програма. Копенхаген се води най-добре уредения за велосипеден транспорт град. Наистина, със сигурност в града видяхме стотици ПЪТИ повече велосипеди, отколкото автомобили. Всичко е направено, за да е удобно на велосипедиста - на него му светва първо зеленото, ако някоя улица е еднопосочна за автомобили, то встрани от автомобилното платно има две, два пъти по-широки велосипедни платна за движение в двете посоки, а
големите улици имат по два тротоара - един за пешеходци и един, отделен, за велосипеди. Аз имам приятелка от фотографския курс, която живее в Копенхаген и се бяхме разбрали с нея да ни даде (на Таня и на мен) по един велосипед и да ни разведе из центъра на града.
Оставихме Lodgy-то да почива пред квартирата на Цвети и се
яхнахме на велосипедите. Предвид
характерната инфраструктура, това е най-добрия начин да се разгледа този град. Пред всяка малко по-голяма сграда има
купища велосипеди. Пешеходците са
низвергнати. Цвети учи микробиология в Копенхаген и ни показа
градината на университета (на снимката е Таня), която е пълна с най-разнообразни
представители на флората и поддържана до безобразие.
Бойната ни групичка се завлече в
лабораториите на университета, където се готвеше
дипломната работа на Цвети. Не че съм чак толкова зарибен, но изглеждаха много странно
тия бактериални твари. Продължихме в
задръстването от велосипеди към центъра. На
гарата беше самата кулминация от
велосипедна гмеж.
Закуски, кафе, вестник - всичко можеш да си
закупиш с дебитната карта. Въобще не ти трябва да обменяш датски крони, които после като не ги изхарчиш да се чудиш какво да ги правиш. Може би ще е малко разочароващо за читателите, но ние с Таня не си падаме по съвсем туристическите места, като например увеселителния парк
Tivoli. Винаги сме предпочитали малките улички, където може да се
ловуват гледки. Разбира се не ни убягна нито най-известният датчанин -
Ханс Кристиан Андерсен, нито
неговите емблематични уродливи създания, които направо не можеш да си представиш
как са му дошли в главата, както и някой друг безумно
тунингован автомобил. Друго датско изобретение е детският конструктор
Lego. В Копенхаген има магазин-музей на Lego, пълен с милярди
разглобени и
сглобени частички. Вместо семки, датчаните хрупат
карамелизирани бадеми срещу 10 лева за 100 грама. Въпреки, че бадемите не цапат толкова, колкото семките ... Копенхаген определено
не е чист град и смея да твърдя, че в София е по-чисто. В петък и събота изстрадалият северен народ се хваща колективно за бутилката като удавник за сламка и излива цялата депресия от гадното метеорологично време в гърлото си, което води до страшна мръсотия по
иначе красивите градски площади. От друга страна в неделя никой не работи, дори чистачите, и гледката е олеле малеле. И това е всяка събота и неделя. За сметка на това такситата им (които в България са обикновено най-ниския модел на някоя марка от далечния изток), тук фейслифтовите
Mercedes-Benz Е-класи таксита (моделът бе пуснат на пазара преди два месеца),
GLK и т.н. се прескачат една през друга, възползвайки се от постоянните валежи. Но на повечето хора дъждът не им прави никакво впечатление - перкат си с велосипедите, и дори карат
с дървени кормила, които не ми става ясно как не прогизват, независимо от лаковото покритие.
Най-емблематичният канал на Копенхаген, с
безбройните лодки и най-късия номер (
тясната сграда) в Дания, винаги е претъпкан с туристи, а провеждането на
Iron Man правеше обстановката още по-натоварена. За сметка на това, вместо градски автобуси, има градски корабчета, които маневрират по изключително спектакулярен начин по "спирките",
например пред операта. Изумен съм колко много
вариации на тема стойки за велосипеди срещнахме -
паркингът за велосипеди е нещо като визитна картичка на всяка сграда. Вариациите на
самата тема велосипед също не са малко,
разбира се. Църквите (катедралите) им са
огромни, предимно протестантски и
доста постни, на фона на нашите. Нещо, което тотално отсъства в България, са представителствата на по-екзотични марки автомобили като Ferrari и
Tesla! Освен това често срещано явление е трансформирането на стари индустриални сгради в модерни жилищни такива - като например тази
бивши казарми в центъра на града или тези
бивши силози, които са
кухи отвътре. В двора на
кралския дворец, който е обграден с
ров, разбира се има
излъскана вятърна мелница. Повозихме се на автоматизираното (без шофьор) метро, във
вагона за велосипедисти, разбира се, където на
стойките за велосипеди се срещат и
български колела. Накрая се качихме
на върха на една от най-високите кули, при това с
външна вита стълба. На върха,
стълбата просто свършва, а
зрителят, леко напоен от непрестанния дъжд, осъзнава колко
плосък е всъщност теренът, на който е построен градът. Вижда се симбиозата между
старото и
новото, вижда се, че
лодките са повече от автомобилите, че
дървото някакси издържа на постоянната влага, вижда се
хипарският квартал Кристияния, вижда се ... че страшно много закъсняхме, а ни чакат
още 650км да прекосим през цяла Швеция, чак до столицата на Норвегия - Осло. Чао
Цвети, без теб нямаше да можем да усетим така града! Пак ще дойдем, защото сега вече знам, че от всички градове, които обиколихме, бих сложил Копенхаген на първо място в класацията.
Излизаме от Копенхаген (в Дания) и ни остават
31км до Малмьо (в Швеция). Влизаме в някакъв тунел, караме осем километра под морето, после излизаме от тунела на някакво островче за около 800 метра и веднага се качваме на мост, по който караме още осем километра -
страхотно съоръжение, наречено
Oresund! По средата на моста има табелка "
добре дошли в Швеция". На моста ни задминава
забързано шведско Lodgy, а на края ти опъват
45 евро от сметката. Притиснати сме от времето (както хронологическото, така и метеорологическото такова) и в Малмьо спираме само за
по един "шведски" дюнер. Три неща ми направиха впечатление за транзитния ни преход през Швеция: 1. Има страшно много негри, индийци и дръпнатооки. Не че ми пречат, просто очаквах да виждам предимно светли хора, а може би 30% от народа по улиците беше черен, къдрокос и странен. В последствие се оказа, че в цяла Скандинавия е фрашкано с чернилки. Просто не го очаквах. Да са живи и здрави! 2. Тук (Швеция) автомобилът не е средство за придвижване от А до Б. Има култ към американските автомобили от
60те години и
авангардният тунинг на автомобили собствено производство е много на почит. Явно имаше някакво изложение, защото през два километра срещахме по
някоя и
друга такава
резачка. 3. Личи си, че Швеция е още по-уредена дори и от Дания. Май просто Швеция е най-лъскавата скандинавска държава.
Вярвате или не, към 21 часа,
облаците се раздухаха и ...
слънцето изгря! Тук наистина се стъмва значително по-късно, отколкото в България! Морето обаче пак си е
като нашите блата. В Швеция се наложи отново да заредим, горивото тук вече е 3,30 лв/литъра, а плащането става чрез
мушване на дебитната карта в самата бензиноколонка. Гъбата за миене на стъклото от насекоми е мит! През 50км виждахме по една
Ikea, все пак Швеция е родината на тази верига за евтини и некачествени мебели. Малко преди полунощ вече едвам гледах, всички в колата спяха, уморени от красотата на Копенхаген, а тепърва преминавахме от Швеция в Норвегия. Добре, че си биех шамари против заспиване достатъчно силно, че баща ми поне да се събуди и да ми прави компания. Удивително е как бодърстването на някой до теб веднага те вдига на крака. Влизайки в Норвегия веднага попаднахме на засада от вероятно най-малко 50 камери, които грижливо наснимаха регистрационния номер на Lodgy-то и веднага изтеглиха 70 лева от дебитната ми карта за пътни такси (алтернатива на нашите винетни стикери). Схемата е такава - на всеки пътен възел (не зависимо дали става дума за магистрала или нормален междуградски път) има една такава засада от камери. При първото ти преминаване (ако си се регистрирал) се изтеглят 70 лева, от които се разплащат следващите ти преминавания през такива засади (целта е да не ти теглят на всяка засада по една малка сума, за да се спестят банкови такси). Ако ти останат пари от тия 70 лева, ти ги връщат след месец и половина, а ако не стигнат, теглят нови 70 лева. На нас ни изтеглиха два пъти по 70 за всичките 3000км, които навъртяхме в Норвегия. Не знам каква част от вторите 70 лева ще ми върнат обратно. Нито пък знам какво щеше да се случи, ако не се бях регистрирал и не знаеха от къде да теглят пари за този регистрационен номер - не ми се мисли какви са глобите, ако ме хванат в нарушение. Както и да е, към 1 часа през нощта докретахме до Осло. Навигацията каза "излез от магистралата, влез в тунела и след 400 метра завий надясно". В началото не можех и да си представя в какво щях да се забъркам след малко. Влизаме ние в тунела и по моя преценка, след 400 метра (навигацията изгуби GPS-сигнал) имаше две отбивки надясно (вътре в тунела). На едната пишеше "Sfsdslkjds", а на другата "Smndfasdfs" и се шашардисах ... и не завих по нито една от двете, а продължих направо, продължавайки да се движа в някакъв тунел. От там попаднах на някакво кръгово движение (в тунела), което явно беше кръстовище на два тунела. Не си спомням вече накъде хванах, но след още няколко подземни пътни възела, най-накрая излезнахме на въздух, навигацията хвана сигнал и след умишлено от моя страна избягване на няколко тунела, стигнахме благополучно в
хотела в Осло. Въпреки късния (ранния всъщност) час, намирането на безплатен паркинг (цената на паркинга на хотела от 60 лева за до утре на обед не ни остави друг избор) за през нощта се оказа доста сложна задача. Справихме се някакси и блажено заспахме в многобройните стаи на апартамента, който бяхме наели за една нощ. Вечер в Осло е много студено, дори и през Август, но оставихме прозорците отворени, за да дишаме свеж въздух. Притеснихме се от тънкостта на завивките, но се оказа, че норвежците си знаят работата - толкова
едновременно лека и топла завивка, май не съм виждал никога - имах чувството, че ме е възлегнала полярна мечка, а всъщност бях завит с нещо малко по-дебело от двоен чаршаф. Зашеметително, ние тази топлина я постигаме с три родопски одеяла и натиск от 5кг/см^2 върху тялото.
На сутринта (понеделник, 19.08.2013) се събудихме свежи като краставички в центъра на Осло. Като връщахме ключовете на рецепцията ни казаха, че са ни взели повече пари - около 25 лева. За пръв път ми поискаха дебитната карта, за да ми преведат по нея пари, но наистина в баланса ми
влезнаха 24,25 лева. Норвежка му работа.
Същите тези пари ги преведохме от същата тази карта на
паркинг автомата за четири часа паркинг...
Оттървахме се поне за малко от колата и можехме да разгледаме втората скандинавска столица, в която бяхме попаднали. Почти всички жилищни сгради в Осло са
двуетажни къщи, с
дървена обшивка отвън. Къщите винаги са
шарени, но никога нямат повече от два цвята.
Цветята са като бурени ... сигурен съм, че предвид непрекъснатите валежи, никога не ги поливат ... бодваш коренчето някъде и то си се гледа само.
Цветята са многобройни и красиви, но
мръсотията по улиците също е налице. Не знам дали
самите норвежци или
безбройните им емигранти, са виновни за това, но е факт. Най впечатляващата сграда в Осло определено е
новата опера, по чийто покрив може
да се разхождаш. Като се
поизкачиш малко и почваш да осъзнаваш, че си заобиколен от безброй
обрасли в трева островчета и да се чудиш
околните сгради или
околните кораби са по-големи. Предвид професията на
арх. Таня Митакева, тази
сграда много ни хареса с всичките и
дизайнерски детайлчета. Велосипедите и тук са си
институция, но не може да се сравнява с Копенхаген. Но цветовете на сградите тук са
много по-наситени и разните
елементчета са навсякъде. Като се разхождам по улиците на който и да е севрноевропейски град, си задавам въпроса
колко ли инфраструктура му е нужна на човек.
Пристанището на Осло е популярна дестинация на туристическите лайнери, а
бившите складове наоколо са превърнати в модерни жилищни сгради, което прави
градската среда много приветлива. Винаги, когато нямаме много време за разглеждане на някой град, взимаме
SightSeeingBus и този път също не съжалихме. Добива се понятие за мащаба на града (доста е голямо това Осло - половината население на Норвегия живее в него), показват ти
най-важните сгради, прекарват те през
хубавите квартали, може дори да видиш
нещо невиждано досега! Имам чувството, че всеки втори
норвежец има лодка и със сигурност се наблюдава известен
култ към морето. Оказа се, че кралското семейство си отглежда кралски
крави дори. Оставихме баща ми (той е археолог-водолаз по професия)в
музея на старите викингски кораби, които се оказаха
доста интересни и
пищни. Някои направо са приличали на
бараки. Направи ми впечатление, че на много места в града има огромни количества
мъх. В последствие се оказа, че мъхът тук е нещо като тревата у нас.
Тъй като отново ни чакаше поредния сериозен преход (560км до Трондхайм ->
виж трака), хапнахме по един
бърз хотдог за по 10 лева бройката, разгледахме още малко
скандинавски дизайн, полюбувахме се на
необичайно хубавото време, почудихме се на
улуците с електрическо подгряване и подпалихме
Lodgy-то на север. Понеже Копенхаген, погледнат от високо, ни хареса, решихме преди да си тръгнем, да намерим достатъчно високо място, от което да видим и Осло по този начин. За любителите на ски-скоковете,
Holmenkollen ще е познато име. Понеже не си заслужава, заради моята фотографска некадърност, да не си представите какво точно представлява тази колосална ски шанца, ще си позволя да сложа една
чужда снимка. Страхотно нищожни се чувствахме пред
това спортно съоръжение, и направо не знам каква смелост и безотговорност се изисква за да се спуснеш на две дъски по
такава стръмнина. Гледката назад към центъра на Осло също беше много
впечатляваща, с всички тези
заливченца, наречени фиорди.
На север от Осло няма много магистрала и пътят стана двупосочен, като на често ни предупреждаваха, че може да срещнем лосове със
съответните пътни знаци. На места се образуваха някакви
страшни задръствания, ту заради някой велосипедист по пътя (никой не смее да задмине велосипедиста, не можах да си обясня защо), ту заради някой ремонт, но най-смешно ни стана, когато попаднахме на ремонт, през който ни съпровождаше
Safety Car в истинския смисъл на думата. То бива бива развито общество, ама да циркулира някаква кола, за да ме превежда през 500 метра разкопана улица ми се струва една идея пресилено. Природата почна да става норвежка -
много вода и много зеленина. Заредихме на един Shell, и пак платихме директно на колонката (цената на дизела тук вече беше 3,54 лева/литъра), въобще не съм влизал в самата
бензиностанция. През цяла Норвегия срещнахме сигурно един милион
водопада, просто от всяка скала тече вода, а водата е много заради неспирните дъждове. Междуградските им пътища са хубави, тесни и всички спазват сляпо всякакви смислени и безмислени ограничения - когато пише 40, се кара с 40. Отвратително изнервящо. Тактиката "намери някой бърз местен и карай след него" почти не можа да проработи, защото такива са рядкост. Същевременно е пълно с камери за скорост и не ми се мисли какви са глобите. Преди да пристигнем в Трондхайм, спряхме в един крайпътен
супермаркет. Интересно е, че на такива големи магазини (като супермаркетите) винаги се изписва работното време с огромни букви. Много удобно, само дето в скобите е работното време в събота. По подразбиране в неделя стоиш гладен, защото никой не работи. Табелките с цените на продуктите пък са
с електронни дисплеи - hi tech.
И така, след 3 дена (по точно, 36 часа движение), изминати
3397,9км път, изразходвани
206,8 литра дизел, среден разход
6,0л/100км, със средна скорост
90,2км/ч скромната ни
туристическа група в крайната си дестинация - Трондхайм, Норвегия, където ни посрещна онзи малък пораснал викинг от пред блока (
вдясно) - Вали. За пореден път преизпълнихме планът си, не и без солидната подкрепа на Lodgy-то и почукахме на вратата на хазяина ни Ragnar в чудния ни
едноседмичен норвежки дом още по светло (което е разтегливо понятие в Норвегия де).